• Post on Facebook
  • Twitter
  • pdf
  • نسخه چاپي
  • save

تشویق مؤمنان سرتاسر عالم، به زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نجف اشرف در روز عید غدیر خم

|   |   زمان مطالعات : 89
اندازه حروف Decrease font Enlarge font
تشویق مؤمنان سرتاسر عالم، به زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نجف اشرف در روز عید غدیر خم

تشویق مؤمنان سرتاسر عالم، به زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نجف اشرف در روز عید غدیر خم

بسمه تعالی

 همه مردان و زنان مؤمن را به زیارت مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نحف اشرف و در روز عید غدیر خم دعوت و تشویق می‌کنیم؛ که این لبیک گفتن به ندای ائمه معصومین (علیهم السلام) است. در روایت شریفی از امام رضا (علیه السلام) است که به یکی از یاران نزدیک خود فرمودند: «اى پسر ابو نصر! در هر جا كه باشى، سعى كن در روز غدير به محضر اميرالمؤمنين (علیه السلام) شرفیاب شوی كه حضرت حق (سبحانه و تعالى) از گناهان شصت ساله هر مرد و زن مؤمن و مسلمان درمى‏گذرد و (گنهکاران را) از آتش دوزخ، دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب عید فطر آزاد کرده، می‌رهاند. یک درهم (صدقه) در این روز به برادران اهل ایمان و معرفت، برابر با هزار درهم است» (تهذیب الأحکام، شیخ طوسی، ج6، ص 24)

دعوت صریح به زیارت حضرت امیر، که با عبارت «أینما کنت» بیان شده، مطلق و خطاب به همه اهل ایمان ـ بدون استثناء ـ در شرق و غرب عالم است. مگر برای کسی که عذری موجّه داشته باشد که می‌تواند بعدا به زیارت رود.

به حق، این روز شایسته توجه است؛ چه آنکه به تصریح قرآن کریم، روز اکمال دین و اتمام نعمت است: «الْيَوْمَ‏ أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ‏ دينَكُمْ‏ وَ أَتْمَمْتُ‏ عَلَيْكُمْ‏ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ‏ لَكُمُ‏ الْإِسْلامَ‏ ديناً؛ امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‏] آيينى برگزيدم‏» (سوره مائده، آیه 3)

دین شریف اسلام در این روز، با انتصاب مولا علی بن ابی طالب (علیه السلام) به عنوان جانشین رسول الله (صلی الله علیه و آله) و امیر مؤمنان و نیز جانشینی فرزندان معصوم آن حضرت (علیهم السلام) کامل شد و نعمت تمام گشت. لذا عجیب نیست که آن را بزرگترین عید اسلام بدانیم. در روایت پیش، حضرت رضا (علیه السلام) فرمودند: «روز غدیر، در آسمان مشهورتر از زمین است»

پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین)، از حضور و تشرّف میلیونی اهل ایمان به محضر آن امام همام در روز عید غدیر، شاد می‌گردند؛ تا نظر مردم جهان به این قضیه بزرگ، که آینده امت اسلام را ترسیم نمود و مسیر آن را در آن برهه تاریخی مهم مشخص کرد، جلب شود و امت آن حضرت بعد از وفات رسول خویش ـ آنگونه که امت‌های گذشته منحرف شدند ـ گمراه نشود.

حضور میلیونی عاشقان و زائران امام حسین (علیه السلام) در زیارت اربعین، باعث شد تا قضیه آن حضرت وضوح بیشتری یابد و مردم را از ادیان و ملیت‌های مختلف به این پدیده شگفت‌انگیز و شناخت آن فراخواند. اما دستگاه تبلیغاتی دشمن توانست این روز را تنها و تنها به روزی برای گریه و اندوه بر کشته شدن نوه پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) تبدیل کند و به راحتی از کسی که مسبب آن بود یعنی یزید، دست برداشت. بنابراین امت اسلام نتوانست میوه با برکت آن را به صورت کامل برچیند.

پس اگر چنین اجتماعی در روز عید غدیر ـ ولو بعد از سالیان متمادی ـ اتفاق بیفتد و نظرها را به سوی این قضیه جلب کند، در حقیقت یاری رسول الله (صلی الله علیه و آله) تحقق یافته و پاسخی برای کسانی خواهد بود که می‌گویند: «آن حضرت از دنیا رفت و جانشینی بعد از خود منصوب نکرد»!

این، سخنی مخالف با حکمت و سیره عقلاء است. پس باید بکوشیم تا همه عالم را از حقیقت آنچه رخ داده، آگاه کنیم.

بزرگداشت میلیونی عید غدیر، می‌تواند کمی از حق غصب شده ایشان و ظلم به آن حضرت را جبران کند. همچنین اعتلای یاد اهل بیت (علیهم السلام) و آمادگی برای ظهور خجسته امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ که آن جناب در راس استقبال کنندگان از زائران عاشق و دعا کنندگان برای ایشان می‌باشد.

پس این فرصت گرانبها را از دست ندهید و اسامی خود را در زمره کسانی که خدا و رسولش و امیرالمؤمنین را یاری میکنند و موجب شادی آن حضرات می‌شوند، ثبت کنید.

همچنین خیرین و صاحبان مواکب را به آمادگی برای اطعام و خدمات دیگر و پشتیبانی لجستیکی و انتقال زوار محترم دعوت می‌کنیم.

در اینجا ممکن است سؤالی مطرح شود و آن اینکه بعضی از مؤمنان به سبب روزه گرفتن و ثواب بسیار آن در این روز و اینکه سفر با روزه منافات دارد، نمی‌توانند به زیارت نائل شوند.

در جواب عرض می‌کنیم که ثواب زیارت بزرگتر است و زائر می‌تواند در خلال سفر از مفطرات روزه اجتناب کند و هنگام بازگشت به وطن خود ـ و لو کمی قبل از غروب باشد ـ نیت روزه کند؛ چرا که در روزه مستحب، حضور در شهرش به هنگام زوال ـ به اعتبار استمرار نیتش تا غروب آفتاب ـ شرط نیست.    

محمد یعقوبی

16 / ذی الحجه / 1440 قمری

27 / 5 / 1398 شمسی